Intelligent växt

För några år sedan fick jag några frön av en av mina stora döttrar.
Det var frön från den lättodlade Balsamin.

Faktaruta:
Jättebalsamin är en ursprungligen indisk växt som odlas som prydnadsväxt och nu förvildat sig på ett flertal ställen i landet.




Otaliga gånger har jag oroligt sprungit med vattenkannan när växten "slokade"
med bladen  solstekande dagar.
Och när jag några timmar senare kollat så har växten sett pigg ut med "styva" blad.

Jag visste inte att det var en klok växt som fixade det mesta själv jag hade sått.
Men nu har jag avslöjade jag den!
Här om dan i den stekande solen vek den som vanligt ner sina blad och såg allmänt
ledsen ut. Jag vattnade med flera kannor vatten och kollade några timmar senare.
Naturligtvis såg den pigg och glad ut igen.
Men det var nu jag uppmärksammade att solen förflyttats sig så att stugan och några träd
gav skugga åt växten.
I går när bladen vek ihop sig i solen struntade jag i att vattna, när växten hamnade i skuggan
så, simsalabim, rätade bladen upp sig igen även utan min extra vattning.
Växten fattade själv att om den viker ihop sina blad bränner inte solen på så stora bladytor.
Men inte nog med detta, jag observerade även att mot kvällningen med svalare temperatur
reste den sina blad uppåt och omslöt sina blommor i bladvecken.
Den ville rädda blommorna från nattens ev. frostskador.

Är vexten klok av naturen eller är den genmanipulerad?
För inte är det väl intelligentliv från rymden som långsamt invaderar jorden?

Kommentarer
Postat av: fröken solborg

Jag tror att det är rymdisarna som sprider sig...

2011-08-02 @ 21:34:34
URL: http://almostteatime.blogg.se/
Postat av: Svarten

Den växten är betydligt klokare än alla galningar som ligger och gassar i solen med risk för att bränna sönder sig och få Malignt melanom.

2011-08-03 @ 09:24:36
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Morfar

Fröken solborg:

det tror jag med, när din mamma var i tonåren fanns

det en skräckfilm (som jag glömt namnet på) som handlade om växter som kunde förflytta sig och smög sig in i husen och mördade människor. du må tro att hon var rädd!!!

2011-08-03 @ 15:40:44
URL: http://emtehed.blogg.se/
Postat av: Jan

Svarten:

Jag håller fullständigt med, jag har hört att det till och med finns dom som betalar en massa pengar för att åka TILL solen när vår solfattiga höst kommer.

2011-08-03 @ 15:46:17
URL: http://emtehed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0