Hur jag ska dryga ut pensionen

Fick världens affärside´igår när jag såg på nyheterna. När jag går i pension (om 109 dagar och ett antal timmar) skall jag starta ett företag och anställa en massa s.k. FAS-3 personer. Jag behöver inte betala nån lön eftersom dom får bidrag via arbetsförmedlingen men själv får jag 5.000 kr per person och månad.  Jag behöver inga maskiner eftersom jag inte tänkt att nån skall göra nåt. Jag behöver inte ens någon lokal av samma anledning. Den enda lilla kostnaden jag kanske måste stå  ut med är endagshyra av ett flådigt kontorsrum den dan jag skriver avtalet med arbetsförmedlingen (men man kanske kan få låna ett rum gratis på deras kontor?). Ett litet räkneexempel: Låt säga att jag anställer 10 personer á 5.000 kr/mån, det blir sexhundratusen per år i tillskott. Det borde räcka till att bosätta sig i värmen, åtminstone 6 månader om året. Visst låter det som overkliga blåa fantasier  men (tyvärr) är det krass verklighet i de blåa moderaternas Sverige. Jag börjar sakta förstå vad vad dom menar med "arbetslinjen" och vad Nya "ARBETAR"partiet betyder. I en Moderats värld har det ju alltid varit så att nån annan utfört det riktiga arbetet, själv har dom bara håvat in vinsten. Hur dom finansiera det hela? Jo, helt enkelt genom att ta ut hög skatt på dem som är pensionärer, sjuka och/eller arbetslösa.
PS:
FAS-3 personerna som omnäms ovan är inte i arbete enligt moderaternas språkbruk  (och där, måste jag erkänna, har dom rätt, personerna behöver ju inte göra nåt för att en arbetsgivare skall få kvittera ut sina extra pengar). Och eftersom dom inte är i arbete belastas dom naturligtvis av den moderata högra skatteskalan för "icke arbetande" individer
Men skyll inte på mig, jag röstade INTE blått (och inte brunt heller för den delen)

Kommentarer
Postat av: Svarten

Vilken idé! Får jag bli delägare i "företaget"?

2011-01-17 @ 18:26:57
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: EMTEHED

Självklart svarten, under förutsättning att du köper in dig i företaget "svart".

2011-01-17 @ 19:19:51
URL: http://emtehed.blogg.se/
Postat av: amandaaa

100 dagar kvar!! :)

2011-01-20 @ 15:31:36
Postat av: EMTEHED

Tack för påminnelsen Amanda!

2011-01-20 @ 16:05:19
URL: http://emtehed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0