För 44 år sedan

I dag var det "studenten" i Östersund.
När jag, även denna dag, "svartjobbade" hos min dotter på Gallerix hörde jag
en kund berätta att han tillhörde den sista årskullen som avlade STUDENTEXAMEN, 1968 .
Vilket fick mig att reflektera att jag alltså tillhörde den näst sista årskullen, 
eftersom jag avlade studentexamen 1967.
Lite kontroll via Wikipedia visar att det bara var delvis sant.
Den allra sista kullen tog studentexamen vid privata läroverket Fjellstedtska skolan 1969.

Då tidens studentexamen var en verklig examen som dels föregicks med  skriftliga examinationer
och på examensdagen en muntlig slutexamination. Låg man på gränsen i de skriftliga proven kunde man "kuggas"
vid det avslutande muntliga förhöret. Vilket resulterade i att man fick utan den vita mössan smyga ut bakvägen.

Jag låg på gränsen i några ämnen och riktigt illa i ett ämne.
Dagen före examen insåg jag att det var omöjligt att läsa på hela ämnesområdet med för att få dagen
att gå slog jag upp en lärobok på måfå och läste ett avsnitt. Det handlade om antennteknik.
Kan ni gissa vilket område mina examensfrågor inriktades på?
Just det Antennteknik!
Framför mig stod en gapande lektor när jag som ett rinnande vatten rabblade svaren
fortare än han hann med att fråga. Han var tyst en långstund så jag frågade oroligt:
Var allting fel?
Nej, ingenting var fel. Hade Andersson (jag hette så på den tiden) visat upp sitt kunnande tidigare
hade Andersson fått topp betyg. 
 
Saxat från Wikipedia:
I Sverige infördes studentexamen 1864 vid högre läroverk, efter att tidigare ha ägt rum vid de högre lärosätena för dem som önskade skriva in sig för att bedriva högre studier. Examen avskaffades 1968, och den som från och med läroplanen Lgy 70 slutför utbildning på svensk gymnasieskola får sedan dess endast ett slutbetyg ("avgångsbetyg efter slutförd lärokurs i gymnasieskolan"). Genom Kungl. Maj:ts beslut anordnades dock den sista studentexamen efter gamla ordningen ett år senare, 1969, vid det privata läroverket Fjellstedtska skolan i Uppsala.

Då avlagd studentexamen innebar att man fick behörighet till studier vid universitet eller högskola, kunde man kallas student så snart man hade "tagit studenten". Det var vanligt att en person med studentexamen, men som ännu inte hade påbörjat universitetsstudier, titulerades "kandidaten". 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0