Hårgalåten (hittade detta på den förträffliga: svarten.blogspot.com)


Leif-Billyz gammeldansorkester spelar Hårgalåten.

Knappt 15 kilometer söder om min barndomsstad Bollnäs ligger Hårga. Som liten grabb klättrade jag tillsammans med mina föräldrar upp på det 211 meter höga Hårgaberget för att se den ring som skapades på bergets platta topp när djävulen spelade upp till dans för byns ungdomar.

Enligt legenden gick det till så här:

Legenden berättar hur ungdomar träffades på en loge i Hårga för att dansa trots att det var helgdag och de som var brukligt på den tiden borde gå i kyrkan. Den gamla byspelmannen spelade till dansen, men avbröt sig när kyrkklockorna ringde till högmässan.

Just som spelmannen lagt ner sin fiol dök en främmande spelman upp. Han var högrest, haltande och klädd i lång kappa. Hans ansikte var mörkt och pryddes av ett spetsigt skägg, hans ögon tycktes liksom glöda. Trots det egendomliga utseendet stämde han upp till en fantastisk trollbindande musik. Tempot på musiken ökade och så gjorde även dansen. Hela natten och långt in på morgonen fortsatte dansandet i allt högre tempo och ingen kunde låta bli att dansa när de hörde musiken.

På förmiddagen då kyrkklockorna åter ringde sprang spelmannen, som var djävulen själv, ut ur logen. Efter honom följde alla de dansande ungdomarna i en långdans och stannade inte förrän de alla var uppe på Hårgåsens topp – det gamla offerstället. Och där satte sig spelmannen i en tall och spelade. Snart greps ungdomarna av vansinne och dansade tills kläderna föll av kroppen och köttet lossnade från benen, till slut var det endast några vitnade benknotor, som dansade omkring, tills också de föll ned och vittrade.


Se även Hanebo Hembygdsförening och Wikipedia om Hårgadansen.

(Hoppas "svarten" inte anmäler mig för stöld)

Kommentarer
Postat av: Svarten

(Hoppas "svarten" inte anmäler mig för stöld)



Ingen fara. Jag har själv stulit rubbet, utom de inledande raderna om barndomsminnet. Möjligen kan du åka dit för häleri :-)



Trevlig midsommar (i kylan)! Själv jobbar jag och tjänar pengar till semestern.

2011-06-24 @ 12:51:13
URL: http://svarten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0