Jag hade inte kunnat säga det bättre själv

"Hopplöshet leder till Rasism. Under de senaste åren har världen varit väldigt tuff. Ekonomiska kriser, arbetslöshet, taskig sjukvård, "kulturkrockar", inga bostäder och svår överlevnad, dessa ord präglar många människors liv. När man lever i en värld där allt går dåligt, där allt känns hopplöst, så kan man som individ lätt påverkas och utnyttjas. Känner man att livet är hopplöst och katastrofalt, så vill man snabbt hitta någon att skylla problemen på. Hitler utnyttjade just det i Tyskland. Allt var judarnas fel, om man tog hand om judarna så skulle alla problem lösas. I början sågs det inte som rasism, det ansågs vara "främlingsfientligt", men sedan såg vi ju alla hur det slutade. Vi ser hur många länder skyller sina problem på vissa folkgrupper och har tankesättet "innan de kom var allt bra". Man tror att den snabbaste lösningen på alla problem är att bli av med dessa "problematiska människor". Det spelar ingen roll vad dessa människor gör. Jobbar de så "tar de jobben", jobbar de inte så "lever de på socialbidrag". Det finns inget sätt att vinna kriget mot sådan trångsynhet och hopplöshet. Hopplösheten skyller problemen på andra, och förblindar människor för att se de verkliga problemen i samhället och hur de kan motverka de. Hopplösheten talar ett rasistiskt språk, passa er för den." Sagt av Gina på sin blogg: http://anagina.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Ana Gina

Tack! och ps, jag håller VERKLIGEN inte på FP..det råkade bara vara han som var där:)

2010-09-22 @ 14:03:41
URL: http://anagina.blogg.se/
Postat av: Ana Gina

Tack! och ps, jag håller VERKLIGEN inte på FP..det råkade bara vara han som var där:)

2010-09-22 @ 14:03:54
URL: http://anagina.blogg.se/
Postat av: Bror till min Broder

Ana Gina:

Det var väl det jag visste att du är en klok och mogen ung kvinna

2010-09-22 @ 16:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0