Den tysta feghetens skuldkänslor...

Högerextremismens vansinnesdåd i Norge har tagit bort lusten att
skriva om mina "små obetydliga vardagshändelser".
Jag känner en förlamande skuld att jag (och andra tysta människor)
inte tillräckligt ifrågasatt den nya framväxande högersvulsten.
Vi har inte tagit diskussionerna på arbetsplatser eller i våra närmiljöer.
Jag tror nämligen att extrema åsikter har sin grogrund från alla de
"oskyldiga" vardagsyttringar.
Låssasdemokratiska partier har fått fotfäste i vårt samhälle och
därmed blir även det extrema mer "rumsrent.

Tänk efter, hur många gånger säger vi numer högt ordet solidaritet!
Hur många gånger har vi sagt ifrån vid jobbfikat när någon ifrågasatt
att alla människor har lika värde!
Hur många gånger har vi sagt ifrån till en granne/bekant när denna
framfört fördomsfulla och främlingsfientliga åsikter?


 

 

Kommentarer
Postat av: Emma

Kunde inte sagt det bättre själv.....

2011-07-24 @ 14:52:51
Postat av: maria

Håller med, man blir rädd.

2011-07-24 @ 15:40:52
Postat av: Svarten

Jag har fått "tunghäfta" när det gäller bloggandet. Fick dåligt samvete över senaste nonsensinlägget, men orkar inte skriva något om massakern på Utøya. Just nu.

2011-07-25 @ 01:00:42
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

jag tycker alla borde få leva sina egna liv i ett fredligt demokratiskt samhälle, alla borde leva i fred tillsammans oavsett etnicitet osv vi är alla människor och borde älska varandra istället för att skapa kaos

2011-07-25 @ 10:20:26
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0