Taksteg=steg på tak

Lite glest med inlägg ett tag.
Orsaken har varit att jag brottats med att "tillfredställa" sotarens krav på taksteg.

Bakgrunden är att försäkringsbolaget trappat upp villkoren för försäkringar av
fritidshus. Utan sotares godkänd besiktning av skorsten och eldstad,
gäller inte brandförsäkringen.
Sotaren besiktigar inte om det saknas godkänd takstege alternativt taksteg.
(Skillnaden på tagstege och taksteg, googla på begreppen! Bara det en halv vetenskap)
Inget annan att göra än rådfråga sakkunskap = XL-Bygg/Fresks.

Tyvärr finns det olika typer/modeller beroende på hur taket ser ut. 
Slarvig förundersökning (okunskap) innebar felköp 1.
Ytterligare slarvmätning (okunskap) av betongtakplattorna innebar felköp 2.
Förhoppningsvis är det tredje gången gillt och rätt nu.

Nåväl under mellantiden har jag haft tid att studera och fundera på monteringen
samt tyvärr även tid att påminnas om min höjdskräck.
Om alternativet att lägga taket på marken och montera takstegen funnits hade jag
sluppit några sömnlösa nätter men jag kan inte se hur detta skulle vara möjligt i praktiken.

Men inget ont som inte har nåt gott med sig!
Det uppstod "ledig tid" för att avverka ytterligare enbuskesnår, enbusksrotrensning, 
gräsmatteklippning, ogräsrensning och utflyktsresor till stan.
En och annan liten stund för avkoppling och njutning också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0