Jag frågar igen....

Vad händer med Östersund? (och övriga Sverige med för den delen)
Jag har tidigare skrivit om att jag skämdes när ett gäng unga Östersundare kastade
bl.a flaskor och hotade människorna på en tillfällig flyktingförläggning.
I söndags överfölls en 58-årig man av 10-tal ungdomar (killar OCH tjejer)

Han berätter i ÖP:
– De både slog och sparkade mig.
Till slut hamnade jag på marken. Då hörde jag ”döda honom”, ”döda honom”. En av männen tog sats och trampade mot mitt huvudet. Jag var övertygad om att jag skulle dö.

Hur kan några bete sig så, är dom känslomässigt snöpta? Eller vad triggar i gång
dessa känsloenucker? Vad är bakgrunden till att dom ser det som OK att "döda" en
person enbart för att han är mörkhudad?

Jag blir så fruktansvärt upprörd av händelsen men jag blir än mer oroad av övriga
människors reaktioner eller snarare brist på reaktioner.
Jag hörde INGEN som diskuterade den avskyvärda händelsen i affären eller på macken.
Däremot pratas med avsky om en annan händelse som dagens ÖP har på första sidan,
en häst hade blivit biten av en lösspringande hund.
Jag ställer därför frågan:
Är den 58-årige mannen mindre värd än ett djur? 
Är det så att den "tysta majoriteten" lockar fram främlingsfientligheten?
Blir pyrande rasism legitimerat av bristen på diskussioner på fikarasterna?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0